״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" • טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה • "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים • טסלה מאבדת את הדמוקרטים • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

1״מצית אש בחברתנו״

המידה שבה המלחמה בעזה הפכה לסלע־מחלוקת מרכזי במערכות בחירות במערב התחוורה השבוע משני צידי האוקיינוס האטלנטי. בשני המקרים, איבה לישראל מספקת הן תוכן והן מוזיקת רקע לבחירות - לקונגרס בארה"ב ולפרלמנט האירופי בצרפת.

כותרות העיתונים בעולם | "מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל
הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

בצרפת, מנהיג השמאל הקיצוני, ז'אן לוק מלאנשון, החליט להעמיד את ההתנגדות לישראל במרכז מסע הבחירות שלו. הוא מסעיר קמפוסים במידה ששתי אוניברסיטאות ביטלו את הופעותיו. איש שמאל בכיר אומר על מלאנשון, כי הוא "מנסה להצית אש בחברתנו". מלאנשון חוזר ומכחיש שהוא אנטישמי. "אנחנו יודעים היטב את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל", הוא אומר.

בארה"ב, במחוז בחירה במדינת פנסילבניה, בבחירות מקדימות של המפלגה הדמוקרטית לבית הנבחרים, ניצחה השבוע בקלות פוליטיקאית של השמאל הרדיקלי, סאמר לי. נצחונה מראה, שאיבה גלויה לישראל אינה עוד מכשול בחיים הפוליטיים.

ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת בהפגנת 'תמיכה בעם הפלסטיני' / צילום: Reuters, Michel Christophe
 ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת בהפגנת 'תמיכה בעם הפלסטיני' / צילום: Reuters, Michel Christophe

2טראמפ ויתר

ההתמהמהות הגדולה הגיעה השבוע אל קיצה: מקץ ששה חודשים, הקונגרס של ארה"ב הצביע ברוב גדול לטובת חבילה של סיוע חוץ, בעיקר צבאי, בהיקף של 95 מיליארד דולר, לטובת אוקראינה, ישראל וטייוואן. בנקודות רבות במהלך חצי השנה האחרונה היה קשה מאוד להאמין שהחבילה הזו תיחלץ אי פעם מן השרטון הפוליטי. הרפובליקאים הם שהעלו אותה על השרטון, בהשראת דונלד טראמפ. רובם מוסיפים להתנגד לכל סיוע לאוקראינה.

אוקראינה המדממת והחבולה נשמה השבוע במקצת לרווחה; גם האירופים, אשר חששו כי זה מה שמצפה להם תחת ממשל טראמפ - התכחשות אמריקאית להתחייבויות. אבל טראמפ עצמו השתכנע בסופו של דבר שלא להכשיל את החוק.

3״הטיסות יוצאות״

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק העביר השבוע חקיקה שנויה במחלוקת על גירוש מהגרים לא חוקיים לרואנדה, במזרח אפריקה. בית המשפט העליון פסל את החקיקה, אבל סונאק חזר והגיש אותה, עם תיקונים. הוא מקווה להתחיל לגרש בתוך שלושה חודשים.

המטוסים ימריאו "יהיה אשר יהיה", הוא אמר, והבטיח "אין ספור טיסות מדי חודש". "מספיק ודי", אמר סונאק. "לא עוד היסוסים, לא עוד עיכובים. לא 'אם' ולא 'אבל'. הטיסות האלה יוצאות לרואנדה".

למחרת, חמישה מהגרים, בהם ילדה בת 7, טבעו בתעלת למאנש. הם נפלו מסירת גומי, שעליה הצטופפו 112 מהגרים. האומנם רואנדה תרתיע את הבאים בתור?

סוף לסירות, סוף למוות״, מכריז ה׳סאן׳ הלונדוני לאחר טביעת חמישה מהגרים בתעלת למאנש
 סוף לסירות, סוף למוות״, מכריז ה׳סאן׳ הלונדוני לאחר טביעת חמישה מהגרים בתעלת למאנש

4מי אכל את הדוד

האם זו היתה פליטת־פה נוספת של הנשיא הזקן, או אנקדוטה משפחתית עם זנב ארוך?

הנשיא ביידן נזכר השבוע בדודו, טייס בימי מלחמת העולם השנייה, שעקבותיו נעלמו בניו גיני, אי טרופי גדול בדרום האוקיינוס השקט. הנשיא השווה את דודו עם דונלד טראמפ, שהביע בעבר בוז ל'פראיירים' אשר התגייסו לצבא ארה"ב ונפלו במלחמותיה.

לפי הנשיא, סיבה אפשרית שעקבות דודו אבדו לנצח היא שהוא נאכל בידי קניבלים מקומיים. המילים האלה פגעו כחץ מורעל בחזהו של ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה ניו גיני. "אנחנו איננו ראויים להיחשב לעם של קניבלים", הוא אמר. הוא הזכיר לשומעיו, שמלחמת העולם השנייה, אף כי ניטשה על אדמת ניו גיני, לא היתה מעשה ידיהם של תושביה. הוא הציע לארה"ב לחפש את גופות חייליה, ובהזדמנות הזו גם לפרק פצצות שמטוסיה הטילו לפני 80 שנה המוסיפות להתפוצץ עד היום הזה ולהרוג מקומיים.

ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה ניו גינאה / צילום: Reuters, Lafargue Raphael
 ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה ניו גינאה / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

5מאסק הבריח אותם

טסלה דיווחה השבוע על ירידה תלולה בהכנסותיה, 55% לעומת הרבעון הראשון של 2023. נכון ליום ה' בתחילת המסחר, שער המניה שלה פחת ב־35% מתחילת השנה.

מדוע זה קורה? טענה מעניינת אחת היא שעינו החדה של אילון מאסק בענייני מיתוג הכזיבה אותו. מהיותו קרוב אצל עצמו, ומפני שהוא מחזיק בדעות מגובשות מאוד על כל עניין שהוא, הוא מתקשה להבין באיזה אופן דעותיו מרתיעות לקוחות מלהגיע אל אולמי התצוגה.

ציוציו הפופוליסטיים הימניים גרמו לירידה של 60% ברכישות טסלה בין אמריקאים הנוטים למפלגה הדמוקרטית, על פי מחקר שווקים. ב־2022, דמוקרטים היו 40% מכל רוכשי טסלה. מתחילת השנה, מספרם ירד ל־15% בשעה שחלקם של הרפובליקאים עלה ל־32%.

מאסק הפטפטן יתקשה בוודאי להאמין, אבל לא תמיד הוא מועיל לעצמו או למותגיו כאשר הוא קורא דרור ללשונו.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.