גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv
טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

האסטרטגיה שתיארו התובעים הייתה נועזת: קונים נתח שליטה בבנק, ממלאים את שורותיו באנשים נאמנים - ואז משלמים להם כדי שילוו לך מיליארדי דולרים עבור עסקאות נדל"ן.

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל"חוק הרוסי" 
למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת 

הרשויות בווייטנאם טוענות כי בעלת אימפריית הנכסים טרונג מיי לאן השתמשה באסטרטגיה הנועזת הזו במשך יותר מעשור. באפריל בית משפט במדינה גזר עונש מוות על אשת העסקים בת ה־67, בשערורייה הפיננסית הגדולה ביותר שידעה האומה בדרום מזרח אסיה.

הממשלה הקומוניסטית של וייטנאם, הידועה בחשאיות שלה, ניהלה מפגן יוצא דופן סביב הענשת לאן. המקרה שלה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין בלתי פוסק נגד שחיתות אשר זכה לכינוי "כבשן בוער", שיזם לפני כעשור מנהיג המפלגה הקומוניסטית נגוין פו טרונג, כיום בן 80. אלפי פקידים נכנסו לכלא במסגרת הקמפיין. שני נשיאים, שהואשמו בהתרת שחיתות, הופלו.

המאמץ נועד לטהר את המוניטין של המדינה, בה השחיתות הושרשה עמוק, ולמשוך יותר השקעות זרות שמניעות את צמיחתה, בייחוד בשעה שמדינות כמו ארה"ב שוקלות את וייטנאם כאלטרנטיבה לסין.

עם זאת, הקמפיין הנרחב נגד השחיתות גרם גם לתהפוכות פוליטיות ודלדל את השירות הציבורי בווייטנאם. כמה משקיעים וארגוני זכויות אדם חוששים שהוא מנוצל על־ידי חברי מפלגה רבי־עוצמה שרוצים בחיסול יריביהם הפוליטיים, בדומה לאופן שבו הטיהורים נגד השחיתות של מנהיג סין שי ג'ינפינג דחקו לשוליים את מתנגדיו.

בנק SCB בסייגון. לפי האישומים טרונג מיי לאן השתלטה עליו באופן לא חוקי / צילום: Shutterstock

שתי המדינות הן חד־מפלגתיות בשלטון קומוניסטי, עם מערכות משפט אטומות וללא עיתונות חופשית. "למרות שבתחילה הקמפיין עסק בעקירת השחיתות מהשורש והגנה על המשטר, ככל שהזמן עבר, הוא הופעל באופן בלתי נמנע למען מאבקים פוליטיים פנימיים, בגלל היעדר איזונים ובלמים במערכת החד־מפלגתית של וייטנאם", כך אמר נגוין קאק גיאנג, עמית אורח המתמחה בווייטנאם במכון ISEAS-Yusof Ishak בסינגפור.

מסע צלב נגד שחיתות

במשך שנים, מסע הצלב נגד השחיתות בווייטנאם התמקד במפלגה הקומוניסטית. מחשש למצוא את עצמם על המוקד, עובדי ממשלה התפטרו והצטרפו למגזר הפרטי. החברות של לאן הן בין החברות הפרטיות הגדולות הראשונו שנחתו על הכוונת של הממשלה, מה שמאותת כי המפלגה מוכנה להוציא את הקמפיין מעבר לשורותיה.

לאן הכחישה את כל ההאשמות נגדה, ועורכי דינה אמרו כי תערער על גזר הדין.

לקמפיין נגד שחיתות היו השפעות נגדיות על עסקים. אדם סיטקוף, מנכ"ל לשכת המסחר האמריקאית בווייטנאם, הזכיר שלמרות שעסקים רבים מעריכים את מאמצי הממשלה להתמודד עם השחיתות, הקמפיין החדיר פחד כה רב בשירות המדינה, עד שהוא האט תהליכים כמו הנפקת אישורים.

"זה יכול ליצור סוג של שיתוק בתהליך קבלת ההחלטות, במדינה שצומחת במהירות", אמר סיטקוף. "כדי שווייטנאם תשמור על התחרותיות שלה, החלטות יצטרכו להתקבל בצורה מהירה שיכולה לעמוד בקצב שבו המדינה משתנה".

בנתה אימפריה

לאן נמצאה אשמה בהונאה בקנה־מידה מדהים. התובעים אמרו שהיא שיחדה עובדי בנק, שמאים ופקידי ממשל כדי לאשר ולהסתיר הלוואות בסך כ־42 מיליארד דולר לחברות־קש שבשליטתה. הם אמרו שהיא השתמשה בכספים כדי לבנות אימפריה של מלונות יוקרה, דירות על שפת הים ושטחי משרדים וקמעונאות מהשורה הראשונה בערים צומחות. מתוך הסכום הזה נותרו 27 מיליארד דולר בחוב, שהמדינה מנסה לגבות.

התובעים הגישו נגדה אישומים שונים, כולל מעילה בהיקף של כ־12 מיליארד דולר. הפרשה משכה את תשומת־הלב במדינה והפכה לנושא שיחה חם בבתי קפה ובדוכני אטריות. אזרחים עקבו באופן אובססיבי אחר ההתפתחויות ויצרו ממים ברשת המראים כיצד עושרו של לאן משתווה לזה של כוכבות פופ מפורסמות כמו טיילור סוויפט ואריאנה גרנדה. תמונות מאולם בית המשפט בהו צ'י מין סיטי, שם לאן הופיעה לבושה באלגנטיות ומוקפת בשוטרים, הוצגו בעמודים הראשונים של עיתונים שבשליטת המדינה במשך חודשים.

בצעד חריג, משרד ההסברה של העירייה פרסם את סיכומי הדיונים בבית המשפט. בסך־הכול הורשעו 86 בני אדם במשפט שהחל במרץ - כולל בעלה של לאן, איל הנדל"ן בהונג קונג אריק צ'ו נאפ קי, ו־18 פקידי ממשל, לפי רישומי בית המשפט.

אלפים נקראו להעיד, כולל אנשים שתיארו כיצד אספו סכומי כסף גדולים מסניפי הבנק המסחרי של סייגון (SCB) והעבירו אותם למלון שרווד בהו צ'י מין סיטי. לאן הייתה בעלת שליטה בבנק ובמלון היוקרה. שישה טונות של ראיות - כולל אלפי מסמכים ומיליון פתקים - מילאו 104 קופסאות שהוצגו על־ידי התובעים, לפי כלי תקשורת במדינה.

לאן נידונה למוות בגין מעילה, 20 שנות מאסר בגין מתן שוחד ועוד 20 שנות מאסר בגין הפרת תקנות ההלוואות.

לה הונג היפ, עמית בכיר במכון ISEAS-Yusof Ishak בסינגפור, ציין כי אופיו הציבורי של המשפט וחומרת גזר הדין נועדו להעביר מסר שהממשלה, שנאלצה להשתלט על הבנק כדי לייצב אותו, לא תעלים עין מהשחיתות במגזר הפרטי. "כשבעלים פרטיים משתמשים במלווים בתור קופות אישיות שלהם, זה מהווה איום רציני לכל המשק".

90% מהמניות בפועל

לאן הייתה ידועה בחוגים העסקיים של וייטנאם בעסקאות הנדל"ן הנועזות ולעתים מפוקפקות שלה, אמרו אנליסטים פוליטיים וכלכליים וייטנאמים. בנוסף למעון שרווד, היא גם החזיקה במגדל רב־קומות סמוך בשם One Saigon, פרויקט שרכשה אך לא השלימה, על־פי סיכומי המשפט שפרסם משרד המידע של הנהלת העיר.

לא הרבה ידוע על איך לאן צברה כל־כך הרבה עושר והשפעה. בבית המשפט היא העידה כי נהגה לסייע לאמה למכור סחורה בדוכן בשוק בהו צ'י מין סיטי. על־פי דיווחים בתקשורת, היא חסכה מספיק כסף במכירת מוצרי קוסמטיקה בחנות שלהן, עד שבתחילת שנות ה־90 היא הצליחה להשיק חברה משלה והחלה להשקיע בנכסים.

דוח רשמי בן 300 עמודים מחקירת הממשלה, ששותף עם ה"וול סטריט ג'ורנל" על־ידי עורכי הדין של לאן, פירט את ההונאה הענפה. הוא תיאר כיצד לאן, באמצעות קשריה, פיקחה על המיזוג של שלושה בנקים במצוקה ב־2011, אל תוך מה שהיום הוא אחד הבנקים הגדולים במדינה - Saigon Joint Stock Commercial Bank, או SCB - ורכשה באופן לא חוקי נתח שליטה באמצעות מתווכים רבים.

לאן החזיקה באופן אישי רק 4.9% מהמניות, במסגרת המגבלה החוקית, לפי עותק של כתב האישום שלה שסופק ל"ג'ורנל" על־ידי עורכי דינה. אבל החוקרים אמרו בדוח שלהם שהיא שלטה למעשה ב־91.5% מהמניות, מה שהופך אותה ל"בעלת המניות 'החזקה' דה־פקטו, המכוונת ושולטת בפעילויות של SCB, ממיזוג שלושת הבנקים הפרטיים ועד לפתיחת ההליכים המשפטיים".

החוקרים אמרו שלאן הקימה רשת של יותר מ־1,000 ישויות תאגידיות בשליטת הקונגלומרט הראשי שלה, Van Thinh Phat Group, הידוע בשם VTP. היא הורתה לעובדי הבנק, שאותם מינתה באופן אישי, לאשר הלוואות ענק לחברות הללו, לבצע העברות משמעותיות ביניהן ולמשוך מזומן בשמן. הם אמרו שהיא הובילה את הקמתם של סניפי בנק קטנים - שנועדו להימנע מבדיקה של הבנק המרכזי - שבהם היא בעצם השתמשה ככספומטים האישיים שלה. ההלוואות שלה מהוות חלק גדול מההלוואות של הבנק, אמרו.

לאן טענה להגנתה כי היא הזרימה לבנק כסף כדי לחלץ אותו מחדלות פירעון ב־2011, וכי יש לה זכות להשתמש בכספים, מכיוון שהם היו שלה מלכתחילה. היא עמדה על כך שבבעלותה רק חלק הוגן ממניות הבנק, והצהירה כי היא לא ניהלה את פעילותו.

האי הונג נגוין, עמית מחקר של כבוד באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, אמר כי ייתכן שהעונש החמור לא ייאכף. לדבריו, ייתכן שהעונש ימונף כדי לסייע לממשלה להשיג את מה שהיא באמת רוצה: להגביר את הלחץ על לאן להחזיר את הכסף. "המפלגה רצתה להעביר מסר, אבל אחת המטרות העיקריות של כל משפט נגד שחיתות היא לקבל את הכסף בחזרה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"