השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock
בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

חרם היבוא מטורקיה כבר מכה בענף הבנייה בישראל: לידי גלובס התקבלו כבר שלושה מכתבים שנשלחו בימים האחרונים לקבלנים וליזמים מצד ספקיות של חומרי גלם לענף הבנייה, ובהם הודעות על העלאות מחירים בעקבות החרם, ששיאו בעצירת היצוא לנמלים בישראל, כפי שנחשף כאן לראשונה ביום חמישי האחרון.

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים
חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות
טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

נזכיר כי כבר לפני כחודש אישרה טורקיה כי היא אוסרת על יצוא של 54 פריטים לישראל, רבים מהם חומרי גלם המשמשים בענף הבנייה, וזאת בשל המתיחות בין המדינות על רקע מלחמת "חרבות ברזל". האיסור הפך משמעותי עוד יותר כעת, כאשר משרד הסחר הטורקי הכריז על איסור גורף לייצא סחורות מהמדינה לנמלי חיפה ואשדוד, וכן לפרוק סחורות מישראל בנמלי טורקיה.

לצעדים הללו השלכות משמעותיות על ענף הבנייה, שכן רבים מחומרי הגלם המשמשים את הענף הגיעו בשנים האחרונות מטורקיה. כעת ייאלץ הענף למצוא חלופות, אך עד שזה יקרה - המחסור בחומרי גלם ובמוצרי בנייה עשוי לגדול. ההשלכות המיידיות הן העלאת מחירי חומרי הגלם, ואלו כבר כאן, הלכה למעשה.

רב בריח מעלה מחירים ב-8%

חברת רב בריח, לדוגמה, הודיעה לפני ימים אחדים על העלאת מחירים של 8% בכמה ממוצריה, בין היתר על רקע הצעדים שנקטה טורקיה: "חוסר היציבות הכלכלית העולמית ואפקט מלחמת 'חרבות ברזל' בישראל ובאזור, הגבלות המסחר מול טורקיה, עליית מחירי הדולר ועליית מחירי ההובלות ומחירי הסחורות, הביאו לעליות משמעותיות במחירי חומרי הגלם בארץ ובעולם", נכתב בהודעה מצד החברה שנשלחה לכלל לקוחותיה. "לאור האמור לעיל הוחלט כי אנו, קבוצת רב בריח, נספוג חלק גדול מהעליות המדוברות, אך במקביל אנו נאלצים לעדכן על עליות מחירים".

רשת כנען סנטר הודיעה כי "עקב החרם הטורקי יועלו מחירי בידוד צמר זכוכית בשיעור של כ־20%". גם במקרה של רב בריח וגם במקרה של כנען סנטר, ההעלאה היא מיידית ונכנסה לתוקף, למעשה, מתחילת החודש הנוכחי.

גם קבוצת נוימן הודיעה בחודש האחרון על העלאת מחירים במוצרי הברזל. "כתוצאה משינויים בשוק הפלדה הישראלי אנו נאלצים להעלות את מחירי הברזל לסוגיו ב־9% לטון". אחמד עמלה, מנכ"ל ובעלי חברת הבנייה ניצני מבשרת מציין כי ספק הברזל הישיר שאיתו הוא עובד הודיע לו בימים האחרונים ממש על עלייה של כ־13% במחיר הברזל - מ־2,300 שקל לטון ל־2,600 שקל לטון.

אבן הדומינו הראשונה נפלה?
לדברי עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, זוהי רק תחילת הדרך - ובקרוב נשמע על עליית מחירים מצד חברות וספקים נוספים. "כל הסיפור הזה עוד מאוד טרי, וכרגע אני שמעתי רק על הודעה אחת של עליית מחירים מצד ספקי חומרי גלם, אבל אני מניח שזו רק ההתחלה, כי כך זה עובד בדרך כלל: ברגע שחברה גדולה אחת 'אוזרת אומץ' ומודיעה על העלאת מחירים, כל החברות שולחות הודעות דומות בעקבותיה. זה כמו דומינו ראלי - אחרי הודעות כאלו אני מניח שיצוצו הודעות נוספות. כך מתנהלים הדברים תמיד".