דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה • לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT
בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

בשנים האחרונות האנטישמיות בעולם נמצאת בעלייה מחודשת. אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה ברצועת עזה שבאה בעקבותיהם הציתו אף הם גל חדש של אנטישמיות, גם במדינות שנחשבו נקיות יחסית משנאת יהודים כמו ארה"ב וקנדה, לעיתים תחת כסות אנטי־ציונית. דוח האנטישמיות השנתי של אוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי־אמריקאי ותיק - ממפה את התופעה. השנה מחבריו קבעו: "העולם עד לגל הגרוע ביותר של תקריות אנטישמיות מאז תום מלחמת העולם השנייה".

דעה | לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה
לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה 

הנתונים מדאיגים. על פי הדוח, בארה"ב (בה מתגוררים כ־6 מיליון יהודים), נרשמה כמות התקריות האנטישמיות הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם על ידי הליגה נגד השמצה: 7,523 תקריות בשנת 2023. מדובר גם בשנה השלישית ברצף של עלייה במספר התקריות: ב-2022 תועדו 3,697 תקריות, וב־2021 תועדו 2,717 תקריות "בלבד". הנתונים גם עדיין לא מביאים בחשבון את גל האנטישמיות שהתגבר בחודשים הראשונים של 2024 על רקע הימשכות המלחמה.

תקריות מכל הסוגים נמצאות במגמת עלייה: כמות ההטרדות המילוליות יותר מהכפילה את עצמה, תקריות הוונדליזם עלו מ־1,288 ב־2022 ל־2,106 ב־2023, וגם מקרי התקיפה הפיזית זינקו. למעשה, כמות מקרי התקיפה הפיזית בידי אנטישמים בארה"ב זינקה בלא פחות מ־164% מאז 2019.

יש לציין - תקריות אלו אינן כוללות קריאות אנטי־ציוניות או כאלה שתומכות ב"התנגדות" אלימה למדינת ישראל.

הבדל דורי ניכר

נתונים אלו מגובים גם על ידי מחלקות המשטרה של ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו, הערים עם ריכוז היהודים הגדול ביותר בארה"ב, בהן מדווחים על עלייה במספר הפשעים על רקע אנטישמי. בניו יורק, למשל, דיווחה המשטרה על 325 פשעים על רקע אנטישמי ב־2023, לעומת 261 ב־2022. לא רק התקריות האנטישמיות בפועל עולות, אלא גם התפיסות האנטישמיות בציבור. בכל שנה, הליגה נגד השמצה מפרסם שאלון בו הנסקרים מבקשים לענות עם כמה סטריאוטיפים אנטישמיים הם מסכימים.

אלו כוללים למשל "ליהודים יש יותר מדי כוח בארה"ב", "ליהודים לא אכפת ממה קורה עם אחרים" ו"יהודים משתמשים יותר בפרקטיקות מפוקפקות", "יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר לארה"ב" ו"יהודים מתאמצים לשכור לעבודה בעיקר יהודים אחרים". בסקר שבוצע ב־2024, לא פחות מ־24% מהאמריקאים ענו "כן" על לפחות 6 מתוך 14 סטריאוטיפים, הרמה הגבוהה ביותר מאז סקר הליגה נגד השמצה מ־1964.

מדובר בשינוי רדיקלי ממגמת הירידה שהייתה עד היום, שב־2014 הגיעה עד כדי 9% בלבד שענו "כן" ל־6 סטריאוטיפים ומעלה. כלומר, תוך עשור כמות בעלי סנטימנט אנטישמי על פי הליגה נגד השמצה כמעט ושילשה את עצמה. בניגוד לעבר, האנטישמיות מתרכזת בעיקר אצל צעירים: המילניאלז מסכימים עם 5.4 סטריאוטיפים אנטשימיים בממוצע, בני דור ה־Z (הצעירים עוד יותר) מסכימים עם 5, לעומת דור ה־X שמסכימים עם 4.2, והבומרים שמסכימים עם 3.1 בלבד.

בהתייחסות לרשתות החברתיות נכתב כי הן "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה". כך ב־2023 נרשמה עלייה של 41% בפוסטים האנטישמיים, עלייה של 912% בתגובות האנטישמיות, ו־1375% בשמות משתמש אנטישמיים.

מכתבי איומים לבתי ספר

בצרפת, בה חיים 442 אלף יהודים, נרשם ב־2023 זינוק של פי 3.8 בתקריות האנטישמיות ביחס לשנת 2022. כאשר משווים את החודשים אוקטובר עד דצמבר בלבד, מתקבל זינוק בסדר גודל של מ־107 תקריות בלבד ב־2022, ל־1,242 תקריות בחודשים שמייד אחרי פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

בין השאר, אנונימיים שלחו מכתבי איומים ל־20 בתי ספר יהודיים בפריז. גם בקנדה, בריטניה וארגנטינה, המדינות הבאות עם האוכלוסיה היהודית הגדולה ביותר, נרשמו עליות משמעותיות בתקריות האנטישמיות - מלבד במונטריאול בה הכמות דומה לשנה שעברה.

ברוסיה נרשמו אירועים בודדים בלבד של תקריות אנטישמיות, אם כי הליגה נגד השמצה כינתה נתונים אלו "מפוקפקים" בשל הנטייה של המשטר ברוסיה להסתיר ולעוות מידע.

האנטישמיות בדרום אפריקה משולבת עם אנטי־ציונית, ועלתה דרמטית בשנה האחרונה. שש תקיפות על בסיס אנטישמי תועדו בקהילה היהודית הקטנה שמונה 51 אלף איש, לעומת אפס ב־2022.

המנהיג היהודי המקומי דייויד סאקס אמר כי "ה־7 באוקטובר והשלכותיו שמו ללא ספק עוד לחץ על הקהילה היהודית, בייחוד בזמן שהאתגרים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים גורמים לרבים להטיל ספק בעתידם ארוך הטווח במדינה".

"זו לא סוגיה מופשטת"

ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה אמר עם פרסום הדוח: "בעקבות המתקפה הנוראה של החמאס על ישראל ב־7 באוקטובר התרחש צונאמי של שנאה נגד קהילות יהודיות בכל העולם. רמות חסרות תקדים של אנטישמיות נראו ברחובות של לונדון, ניו־יורק, פאריס, סנטיאגו, יוהנסבורג וערים אחרות.

"הדוח השנה מדאיג מאוד. הרמות חסרות התקדים של האנטישמיות שהוא מתעד כוללות גם את ארצות הברית, שבה מספר התקריות האנטישמיות היה הגבוה ביותר שתועד בידי 'הליגה נגד השמצה'".

עוד הוסיף גרינבלט: "אנטישמיות אינה סוגיה מופשטת. היא איום ממשי על החיים היהודיים באמריקה וברחבי העולם, וההיסטוריה מלמדת אותנו שאין לנו אפשרות להישאר אדישים ברגעים כאלה. עלינו להיות מפוכחים ביחס לאיומים שנשקפים כלפינו ולהתמודד אתם בנחישות".