בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% • הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" • יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה •  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% • מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה • בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד • גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% • רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

במסחר רגוע למדי, ננעלה הלילה וול סטריט במגמה מעורבת. נאסד"ק ירד ב-0.15%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ועקף שוב את רף ה-40,000, S&P 500 עלה ב-0.1% מעט מעל לרף ה-5,300. 

למרות השינויים הקטנים שנרשמו הלילה במדדים, היה זה שבוע חזק למדי - S&P 500 עלה ב-1.5% ונאסד"ק ב-2.3%, שני המדדים הללו סיימו שבוע רביעי רצוף בעלייה, לראשונה מאז פברואר. הדאו ג'ונס סוגר שבוע חמישי רצוף בעלייה, בסך הכל ב-1%.

מתחילת השנה עלו S&P 500 ונאסד"ק ב-11%, הדאו ב-5%.

22:10

מסחר רגוע הערב בוול סטריט  - נאסד"ק יורד ב-0.1%, S&P 500 נסחר ללא שינוי ודאו ג'ונס עולה ב-0.2%. 

בשוק החוב נרשמים היצעים והתשואות עולות - תשואת איגרת החוב ל10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.42%, תשואת האיגרת לשנתיים עולה ל-4.4.82%. 

בשוק הסחורות מחירי הנפט עולים בכ-1%, נפט אמריקאי נסחר הערב ב-80 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט בכ-84 דולר. 

מתכות: החוזה העתידי על הזהב עולה ב-1.5%, החוזה על אונקיית כסף עולה ב-6% ל-31.6 דולר ומשלים עלייה של 33% מתחילת השנה. 

20:58

כשעתיים לפני סיום המסחר השבועי בוול סטריט, מסתמן שבוע טוב נוסף למניות השבבים. מדד השבבים של פילדלפיה (SOX) עלה כ-5% מתחילת השבוע והוא משקף את העדפת המשקיעים למניות הבינה המלאכותית. 

היה זה השבוע הטוב ביותר למדד מאז סוף אפריל, אז הוא עלה ב-10%, מתחילת השנה עלו מניות השבבים בכ-20%, מעל ומעבר לנאסד"ק ול-S&P 500 שעלו בכ-11%. 

20:19

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול נדבק בקורונה. פאוול, לפי דובר הבנק סובל מכמה סימפטומים ועובד מרחוק, מן הסתם מביתו. 

פאוול היה אמור לשאת ביום ראשון הקרוב דברים באוניברסיטת ג'ורג'טאון שם השלים תואר ראשון במשפטים ב-1979. לפי דובר האוניברסיטה, פאוול יעביר את דבריו באמצעות הודעה מוקלטת. 

זוהי  כבר הפעם השניה שיו"ר הבנק המרכזי נדבק בנגיף, הפעם הראשונה היתה בינואר 2023. 

19:50

מניית AMD  עולה היום לאחר שדווח ברויטרס שמיקרוסופט  מתכוונת להציע את מעבדי ה-AI של AMD ללקוחות שירותי הענן שלה (של מיקרוסופט) כאלטרנטיבה זולה יותר לאלה של אנבידיה. מיקרוסופט עולה מעט ואנבידיה  יורדת. 

18:54

מסחר רגוע הערב בוול סטריט, המדדים נסחרים כעת ביציבות סביב מדד הבסיס. 

הדאו ג'ונס אמנם חצה השבוע, לרגע קטן את רף ה-40,000 וזכה לתשומת לב רבה, אבל לפי הוול סטריט ג’ורנל, מדובר במדד פגום, מה גם שהוא סובל מביצועי חסר לעומת המדדים האחרים ובפרט לעומת מדד ה-S&P 500.

הנה כמה מספרים להמחשה - מתחילת השנה עלה הדאו בכ-5.8%, S&P 500 ונאסד"ק עלו ב-11%. ב-12 החודשים האחרונים הוסיף הדאו 20%, ב-8% פחות מ-S&P 500 וב-15% פחות מנאסד"ק. חמש שנים: הדאו עלה ב-54%, פחות מחצי מנאסד"ק (110%), S&P 500 עלה ב-84%. 

עברו כ-880 ימים מאז חצה הדאו את רף ה-30,000 (נובמבר 2020), התורמת הגדולה למדד היתה מניית גולדמן סאקס , 3M היתה הגורעת הגדולה מהמדד.

החברות הכלולות במדד הן חברות שהיו "פעם חברות נהדרות" בעוד מדד S&P 500 כולל חברות שהן "עכשיו נהדרות", ובזמנים של שינוי, המדדים הללו נעים בכיוונים אחרים, בעוד ה-S&P מכניס לתוכו את החברות החדשות ביותר, הדאו לא.

אנבידיה  למשל, יצרנית השבבים שנהנית מגל הבינה המלאכותית הפכה לחברה השלישית בגודלה במדד S&P 500 כשמנייתה זינקה ב-200% בשלושה חודשים, הדאו החמיץ אותה. יצרנית השבבים היחידה במדד היא אינטל  שמנייתה אף ירדה ב-12 החודשים האחרונים. גם אלפאבית (גוגל)  וטסלה  לא כלולות בו.

הדאו מפגר בכ-5% אחרי ה-S&P השנה, אבל זה נראה רע הרבה יותר אם מסתכלים מאז תקופת הקורונה. בארבע וחצי השנים האחרונות, הדאו עלה ב-40% בעוד ה-S&P 500 על בכ-70%. פער של 30%.

הסיבה לפער הזה היא מבנה המדד - הכניסה למדד מותנית בשער המניה ולא בשווי השוק של החברה כפי שנהוג ביתר המדדים הגדולים, וזה מוביל לתוצאות תמוהות. כעת, המשקל הרב ביותר מבין 30 המניות במדד ניתן ליונייטד הלת’ גרופ שהיא רק ה-15 בשוויה בוול סטריט ולגולדמן סאקס שהיא ממוקמת במקום ה-63 בלבד. שתיהן יחד שוות כחצי טריליון דולר, למרות זאת התזוזה שהן גורמות למדד עולה על זאת של מיקרוסופט, אמזון ואפל ביחד, למרות שהשלוש הללו שוות יותר מ-7.5 טריליון דולר. הדאו הוא מדד פגום, ולפי וול סטריט ג'ורנל, כדאי שיצא לגמלאות.

בימי בועת הדוט.קום, הדאו נחשב ל"כלכלה הישנה" בעוד ה-S&P 500 ייצג את "החדשה" וכלל חברות אינטרנט. החברות שלא נכללו בדאו נסקו בעוד "דינוזאורים" שהיו לחברים קבועים בדאו במשך עשרות שנים הציגו תשואות חסר. סיסקו  למשל, ה"אנבידיה של היום" בשנת 2000 השיאה יותר מ-200%, היתה השלישית בשוויה ולא נכללה בדאו.

למרבה האירוניה, מציינים בוול סטריט גורנל, לאותה וועדה בדאו שמסדרת את המדד, יש נטיה לצרף חברות באיחור כואב - ב-1999, צורפו למדד מיקרוסופט  ואינטל, זמן קצר אחר כך התפוצצה בועת הדוט.קום והשתיים ירדו מתחת לשער בו נכנסו למדד ונותרו כך כ-15 שנה, אינטל אף יותר.

הניסיון לבחור 30 חברות שמייצגות את הכלכלה, גורמות לחברי הוועדה לצרף "חברים חדשים" באיחור רב ורק אחרי שהמניות המועמדות מציגות תשואות פנומנליות לאורך תקופה ארוכה, ועד שאותן מניות נכנסות למדד, הן גם בהערכת יתר. ההיסטוריה של הדאו מציעה תזכורת לכך שתיק מניות קטן עלול לפספס תנודות חשובות בשווקים. 

"אנשים לא כל כך מסתכלים על המדד הזה, בטח שלא המשקיעים הצעירים", אמרה ל-CNBC ליז אן סאנדרס, אנליסטית ראשית בצ'ארלס שוואב. "אני לא יודעת אם הם בכלל חושבים על המדד הזה. עבורם, הנאסד"ק הוא המדד החשוב". 

18:00

רשות התחרות והשווקים (CMA) הודיעה ביום שישי כי השותפות בין מיקרוסופט  ומיסטראל AI לא הבשילה לחקירה מלאה על פי הוראות המיזוג של חוק המיזמים. ההחלטה סימנה את סוף החקירה רגולטור התחרות.

לפני כן, ה-CMA הזמין הערות ציבוריות עד 24 באפריל כדי להעריך אם השותפות עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בתחרות. מיסטראל, חברת AI צרפתית שנוסדה ב-2023 זכתה להשקעה של 15 מיליון דולר ממיקרוסופט מוקדם יותר השנה.

תחת תנאי העסקה בין השתיים, ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אמורה לקבל מניות במיסטראל והחברה הצרפתית תוסיף את מודלי השפה הגדולים שלה לפלטפורמת הענן של החברה, Azure.

16:56

בעוד טירוף מניות המם מתקרר, דומה כי מי שתרוויח מהטירוף המתחדש היא מניית רובין הוד מרקטס , פלטפורמת המסחר, שכן חלק לא מבוטל מהעסקאות במניות המם, כגון גיימסטופ  ו-AMC  מבוצעות דרכה. 

בבנק אוף אמריקה שמו לב לעובדה הזאת ושידרגו את המלצתם על המניה ל"רכישה". בבנק אמרו שהם רואים תנועה גוברת של משקיעי ריטייל והוסיפו ששווי השוק של החברה נראה כאטרקטיבי לרכישה. בבנק נותנים למנייה מחיר יעד של 24 דולר למניה, כ-20% מעל מחירה כעת. 

16:32

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים בעליות קלות, המדדים נאסד"ק, דאו ג'ונס ו-S&P 500 עולים כעת בכ-0.1%.

טייק-טו אינטראקטיב סופטוור , חברת משחקי המחשב הודיעה שהמשחק Grand Theft Auto יושק בסתיו 2025. החברה מצפה להכנסות שנתיות של 5.55-5.65 מיליארד דולר, פחות ממה שצפתה לפני כחודשיים, 8 מיליארד דולר. אנליסטים צופים לה הכנסות של 6.7 מיליארד דולר.

15:41

מניית גיימסטופ  נופלת ב-20% במסחר המוקדם לאחר שקמעונאית משחקי הוידאו הודיעה על כוונתה למכור מניות ועל כך שהתוצאות המקדימות של הרבעון הראו על ירידה בהכנסות.

החברה מצפה למכירות בסך של 872-892 מיליון דולר, הרבה פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה, 1.23 מיליארד דולר.

החברה כאמור מבקשת לגייס הון, אבל לא ציינה כמה. החברה ציינה שהיא עשוייה להציע מגוון של ניירות ערך, מניות, מניות בכורה ומניות להמרה ועוד. החברה מתכננת למכור 45 מיליון מניות, כעת רשומות כ-300 מיליון מניות למסחר.

WSJ | האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט? 

רדיט  חתמה עם OpenAI על שיתוף פעולה. במסגרת זו רדיט תאפשר למיזם הבינה המלאכותית גישה לנתונים, בדומה לשת"פ שחתמה עם גוגל וחברת תוכנת יחסי הציבור Cision. התנאים הפיננסים של העסקה לא פורסמו.

הרשת החברתית מסאן פרנסיסקו דיווחה שהעסקה תביא את התוכן שלה אל הצ'ט בוט של הצ'אט GPT ולמוצרים נוספים. OpenAI תהיה שותפה לפרסום של רדיט, שמשתמשיה היהנו מתכונות הבינה המלאכותית.

כזכור רדיט שנוסדה ב-2005 הונפקה במרץ ויש לה כ-82 מיליון משתמשים יומיים.


14:40

המסחר באירופה מתנהל ביציבות: דאקס  נחלש ב-0.3%, פוטסי  וקאק  יורדים שניהם 0.4%.

החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות של עד 0.1%.

מניית גיימסטופ צוללת ב-10% במסחר המקדים לאחר שהחברה הודיעה כי מכירותיה ירדו ברבעון הראשון. לפי החברה, היא צופה שהמכירות נטו יהיו בטווח של 872-892 מיליון דולר - ירידה בהשוואה ל-1.237 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.
כמו כן, גיימסטופ הודיעה כי היא מתכננת למכור מניות נוספות.

12:50

הירידות באירופה ממשיכות - דאקס  נחלש ב-0.3%, פוטסי  וקאק  יורדים שניהם ב-0.4%.

חברת היוקרה השוויצרית Richemont  פירסמה דוחות לפיהם חלה ירידה של 1% במכירות ברבעון הרביעי. עם זאת, למרות הירידה במכירות - החברה דיווחה על שיא מכירות של שנה שלמה: סך המכירות עמדו על 20.6 מיליארד אירו (22.38 מיליארד דולר) בשנת הכספים שהסתיימה במרץ. מניית החברה קופצת כעת ביותר מ-5%.

Richemont, הבעלים של שעוני קרטייה, תכשיטי בוקלטי, עטי מון בלאן וחברות נוספות, הודיעה כי המכירות ירדו ל-4.8 מיליארד אירו (5.21 מיליארד דולר) בשלושת החודשים עד מרץ. יו"ר החברה, יוהן רופרט: "חווינו ריכוך במכירות ברבעון הרביעי באסיה-פסיפיק. כפי שחזינו, התאוששות בת-קיימא בביקוש הסיני תיקח זמן מה".

10:30 

המסחר באירופה נפתח בירידות שערים: דאקס  וקאק  נחלשים ב-0.3% ופוטסי  מאבד 0.1%. ירידות נרשמות גם בבורסות איטליה, הולנד, בלגיה ושבדיה.

סימנס  יורדת ב-1.6%, דויטשה בנק  צולל ב-2.4% וענקית האנרגיה הגרמנית E.ON  נופלת ב-4.6%.

במקביל, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה. מדד הנג סנג נסחר כעת בעליות של 1.2%.

09:20

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%.

בינתיים, מדדי שנזן ושנחאי עולים שניהם ב-0.3%, ומדד האנג סנג מטפס ב-0.6%. הקוספי נחלש ב-1%.

קבוצת עליבאבא מזנקת ב-6.8%.

08:06

המסחר באסיה מתנהל הבוקר (ו') במגמה מעורבת: הניקיי  ומדד שנזן נחלשים שניהם ב-0.3%, מדד שנחאי  יורד ב-0.1% ומדד האנג סאנג  מוסיף 0.3%. מדד קוספי הדרום-קוריאני מאבד 1%.

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט? 
הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת 

סמסונג נחלשת ב-1.2%, ענקית השבבים TSMC יורדת ב-0.7% ומניית חברת המוליכים למחצה מדהיטק נופלת ב-2.1%.

החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים ללא שינוי ממשי.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת: הנאסד"ק השיל מערכו 0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.1% וה-S&P 500 ירד ב-0.2%.

מניות השבבים וה-AI ננעלו במגמה מעורבת: אנבידיה  ירדה ב-0.3%, AMD  קפצה ב-2%, סופר מיקרו  צללה בכ-5% וקוואלקום  ירדה ב-0.7%.

בארה"ב, הבוקר תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה שלילית. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת בנקודה ונסחרת סביב רמה של 4.37%. במקביל, התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת בכ-2 נקודות ועומדת על 4.78%.

הנפט נסחר בעליות: נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעלייה של כ-0.3% וב-83.5 דולר לחבית, הנפט האמריקאי עולה ב-0.2% ל-79.4 דולר.